Leguaan

Dit is een stootkussen, dat op de boeg van bijv. een vlet of sleepboot en op het hek van een sleepboot wordt bevestigd en wat wij als volgt maken:

We nemen een stuk staaldraad en tuigketting en maken dit op de lengte van de te maken leguaan. Het staaldraad wordt in de leguaan aangebracht. Aan beide einden van het staaldraad worden ogen gemaakt. De ogen worden om de kettingdelen gemaakt zodat deze straks uit de leguaan komen als bevestiging. Bij een grote leguaan wordt de staaldraad door een derde kettingdeel getrokken die in het midden  aan de bovenkant uit de leguaan komt zodat de leguaan in het midden opgehangen kan worden, zie foto.

Leguaan opbouw

 

Voor het staaldraad wordt tegenwoordig roestvrij staaldraad gebruikt. Vroeger werd dit met grafiet en lijnolie ingesmeerd en met repen zeildoek omwikkeld. In de meeste leguanen die wij vervangen is dit nog wel op deze wijze uitgevoerd. ondanks de conservering is het staaldraad met roest aangetast en kan niet hergebruikt worden.

Om nu de leguaan vorm te geven, gaan we de vulling aanbrengen, waarvoor we vroeger kokosstrengen gebruikte, tegenwoordig is dit polypropgaren waar scheepstrossen van geslagen worden. Deze worden om de staaldraad heen gewonden totdat de leguaan de gewenste vorm en verhoudingen heeft. Daarna worden er in de lengte dezelfde garens gewonden totdat de juiste dikte is bereikt. Deze garens worden aan een uiteinde vastgezet en na over het gehele oppervlak te zijn verdeeld en uitgespreid, aan het andere uiteinde eveneens, na goed te zijn doorgehaald, vastgezet, afgetakeld en afgesneden. De leguaan moet nu rond zijn en puntig toelopen naar haar uiteinden.
Deze bewerking wordt besloten met een geheel goed “in het marlen” met marlslagen van een lijn of stevig kabelgaren. De basis van de leguaan wordt als een rollade ingebonden, zodat het geheel in de juiste vorm, dikte en verhouding hard en stijf wordt.

Monteren van de leguaan (3)Leguaan fam. Severin (10)

 

 

 

Ijsselfestival 2013 (16)

 

 

 

Nu begint het breiwerk

Hiervoor werd vroeger kokosstrengen gebruikt vanwege de waterafstotendheid. Tegenwoordig wordt hier 6×2 geslagen polyprop touw voor gebruikt. Bij een leguaan beginnen we in het midden en werken dan naar buiten. We leggen met een touw rondom de leguaan de eerste rij halve steken aan – steeds met halve steken de volgende rij door de halve steken daarvoor. Wanneer de leguaan minder dik wordt moeten er steken geminderd worden en in de hoeken worden steken overgeslagen om de buitenbocht aan te kunnen leggen. Eenmaal door de bocht heen grijpt de volgende volledige rij weer aan bij de rij waar het overslaan van steken was begonnen.

Met een marlspijker en een houten hamer worden de steken egaal en evenwijdig geslagen zodat er een homogene mat ontstaat. Omdat er vaak lengten van 100 meter touw in een leguaan wordt verwerkt, werkt men steeds met 15 meter omdat het doorhalen anders te veel werk is.
Het monikkenwerk is begonnen, insteken, doorhalen aantrekken, egaal steken, in vorm slaan en de volgende steek.

DoornTuigerij is gespecialiseerd in schiemanswerk in het maken van leguanen op maat. We gebruiken duurzame materialen zodat de leguaan veel langer meegaat dan uw leguaan die gemaakt is van geolied staaldraad en kokosstrengen.

Natuurlijk kunt u dit ook vakkundig door ons laten doen!

Voor een prijsopgave hebben wij de volgende gegevens nodig:

Microsoft Word - afmetingen leguaan.docx

 

Bezoek ons atelier.
Onze medewerkers informeren u graag over de mogelijkheden.
We kunnen ook een afspraak maken bij u thuis.
Binnen een straal van 30 km komen wij gratis inmeten.

 

Splitsen    Leguaan  Grommers/Leuvers/Motgaten/Rakbanden   Aanlijken  Verstaging

Paardentuigage     Zeilbelettering

 

DoornZeilmakerij

Maatwerk, Kwaliteit, Ervaring, Persoonlijk. Neem vrijblijvend contact op.

Ons werk

parasolhoezen-6
Bekijk onze activiteiten op onze "portfolio" en "nieuwsbrief".

Te Koop

Neemt u ook eens een kijkje op de pagina "te koop".

Tot ziens in ons atelier:

Doorn Zeilmakerij & Zonen
Van Hoornlaan 57
7207 JJ Zutphen
The Netherlands
Tel: +31 (0)575 775 624
Tel: +31 (0)6 232 553 60